Itt a tavasz! Vezess még óvatosabban! Így úszhatod meg a baleseteket!

Már nem a havas-jeges utak és a sötét időszakok jelentik a nehézséget a közlekedésben, hanem ellenkezőleg: a felszabadultság, nagyobb átlagsebességet lehetővé tévő közlekedés, a megfontoltság és az óvatosság hiánya.

A közlekedésben az évszakok nagyon meghatározóak. Egyszer napfény, sima útfelület fogadja a közlekedőket, máskor pedig kedvezőtlen látási és útviszonyok akadályozzák a tempós haladást, ezért másként kell vezetni télen és másként tavasszal. Tavasszal feledésbe merül a télen berögződött, óvatos magatartás. A járművezetők lendületesebben, felszabadultabban, nagyobb átlagos sebességgel közlekednek az urakon, s ezt a helyzetet a baleseti statisztikai adatok is jól tükrözik. A körültekintő, átgondolt közlekedés velejárója, az elővigyázatosság ilyenkor sokszor háttérbe kerül.

Tavasszal a közutak forgalma zsúfoltabbá válik. Ebben az időszakban emelkedik az átlaghőmérséklet és szeszélyessé válik az időjárás. Tavasszal esik a legtöbb eső, amihez gyakran szél is párosul. A csapadéktól vizes, csúszós útszakaszokon csökkenhet a járművek menetstabilitása, míg a látási viszonyokat az ilyen időszakban gyakran megjelenő pára-, illetve ködfoltok befolyásolhatják. Ebben az időszakban közlekedésünk során számítani kell arra, hogy az autó könnyebben megcsúszik, s tisztában kell lenni azzal, hogy a féktávolság is megnő. Főleg vidéki, mezőgazdasági tevékenységgel érintett területeken földutak és szilárd burkolatú utak kereszteződésében, építkezések környezetében jellemző lehet a sárfelhordás, amely szintén fokozott veszélyt jelent a közúton közlekedőkre. Az ilyen útszakaszok a motorkerékpárosok valóságos „rémei”.

A tavasz kezdetén egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon a segédmotoros kerékpárosok és motorkerékpárosok. Nagyon fontos, hogy a motorkerékpárosok – néhány hónap kényszerpihenőt követően – készítsék fel járműveiket a közlekedésre, ellenőrizzék azok műszaki állapotát, de saját maguk „felkészítéséről” se feledkezzenek meg. Néhány hónapos kihagyás után még a rutinos motorosok járműkezelésében is hiányosságok merülhetnek fel, továbbá tompulhatnak a reflexek.

Ebben az időszakban a gyalogosok és a kerékpárosok is – mint a közlekedés legvédtelenebb résztvevői – nagyobb kockázatnak vannak kitéve. Ilyenkor a járművezetőknek az átlagosnál is fokozottabb óvatossággal kell a gyalogosokra figyelni, bizonyos esetekben áthaladásukat segíteni kell. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázni kell az úttest mellett haladó gyalogosokra, valamint fokozott figyelemmel kell lenni a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra. Nem árt tudni, hogy esős-szeles időben a gyalogosok általában nem elég körültekintőek és kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire, hiszen a kellemetlen időben – érthető módon – mielőbb célhoz szeretnének érni.

A forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében, illetve igen magas a gyalogosok részvételével bekövetkezett balesetek összes személysérüléses balesethez viszonyított aránya.

Az elmúlt évben végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyalogosan és kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal. A fentiekre tekintettel a kerékpárosok és a gyalogosok által okozott, illetve érintettségükkel bekövetkezett közúti közlekedési balesetek számának csökkentésére a Rendőrség mind a közlekedésbiztonsági kommunikációs és propaganda tevékenysége során, mind a közúti ellenőrzések alkalmával kiemelt figyelmet fordít.

Tavasszal a Rendőrség a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (a továbbiakban: NKH) együttműködve nagy hangsúlyt fektet a gépjárművek tavaszi felkészítésére, illetve a gépjárművek, kerékpárosok, gyalogosok ellenőrzésére, melynek során hasznos tanácsokkal látjuk el a közlekedőket. A gépjárművek ellenőrzésének alapvető célja az időjárás változásból eredő, a közúti közlekedéssel kapcsolatos változásokra való fokozott figyelemfelhívás, a járművek megfelelő műszaki állapotának tematikus – elsősorban a gumiabroncsokra és a világító- és jelzőberendezésekre fókuszáló – ellenőrzése, valamint a huzamosabb ideig álló gépjárműveknek a tavaszi garázsból való kiállás előtti műszaki megvizsgálása, nyílt nap keretében (az NKH vizsgálóállomásain) való ingyenes állapotfelmérése.

Balesetmentes közlekedést kíván az

ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Forrás: ORFK

Tags: